مقالات | دانلود مقاله پایان نامه و پروژه

جستجوی مقالات :

کلمه ایی کلیدی برای جستجوی مقاله یا پروژه:

نکته :

در صورتي که موفق به يافتن مقاله يا پروژه مورد نظر خود نشديد، از طريق فرم تماس درخواست خود را با ذکر عنوان مقاله ثبت کنيد تا از آرشیو مقالات برايتان تهيه شود.

نحوه خرید و دانلود :

پس از یافتن مقاله یا پروژه مورد نظر، با استفاده از گزینه خرید به صفحه پرداخت آنلاین هدایت شده و پس پرداخت وجه، لینک دانلود مقاله به صورت خودکار نمایان می شود.

مقاله مقایسه کرامت انسان در اسلام و اعلامیه حقوق بشر

3 سال قبل ارسال شده توسط مدیر سایت , دسته : رشته جامعه شناسی, رشته حقوق

چکیده

اصل پذیرش کرامت انسان یکی از اصول مشترک جهان‌بینی اسلامی و اعلامیه جهانی حقوق بشر است و امام خمینی در گفتارها و آثار خویش بر این نکته تأکید دارند. نگارنده در این مقاله ابتدا مبانی کرامت انسان را در منابع اسلامی مانند: قرآن، نهج البلاغه و متون روایی فلسفی و کلاسی استقصا نموده است و در این باب اصلی همچون برگزیده خدا بودن، خردمندی و اختیار و آزادی ارداه و فطرت الهی و انسانی داشتن انسان را به عنوان مبانی کرامت انسان برشمرده است، و آن اعلامیه حقوق بشر که در برخی از این مبانی مانند خردمندی، اختیار و آزادی اراده و فطرت انسانی ب فلسفه اسلامی همسو است، تطبیق نموده است سپس به لوازمی که بر کرامت انسانی بار می‌شود مانند: حق حیات و امنیت در زندگی شخصی، آزادی اجتماعی و سایر امتیازات اجتماعی مانند برخورداری از زندگی در اجتماع، انتخاب شدن و انتخاب کردن، کار به اندازه توان و برخورداری به اندازه نیاز، تعلیم و تربیت و… پرداخته است. اینها اموری هستند که در اسلام و اعلامیه حقوق بشر مهم تلقی شده و حضرت امام ره در همه این موارد نظر داده و اعلام موضع کرده‌اند.

 

مقدمه

«لقد کرّمنا بنی آدم و حملناهم فی البَرِّ و البحر و رزقناهم من الطیّبات و فضّلناهم علی کثیرٍ ممن خلقنا تفضیلاً» (اسراء، ۷۰) ما فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنان را در خشکی و دریا برنشانده‌ایم و از پاکیزه‌ها روزیشان داده و آنان را بر بسیاری از آفریده‌های خویش برتری خاصی داده‌ایم.

خدای سبحان به صراحت اعلام فرموده است که همه انسانهای این کره خاکی را که از نسل آدم ابوالبشرند کرامت ذاتی بخشیده است و خشکی و دریا را در اختیار همه آدمیان قرار داده تا رزقی پاکیزه از آن به کف آرند و خمیر مایه حیات خویش قرار دهند، و همچنین انسان‌ها علاوه بر آنکه به داشتن ویژگی های ذاتی مانند روح الهی و عقل مکّرم هستند می توانند بواسطه علم و ایمان و سایر کمالاتی که می‌توان در پرتو عقل و ایمان کسب کرد بر بسیاری از موجودات برتری و فضیلت حقیقی پیدا کنند.

پس انسان در اصل تکوین و ذات خویش به واسطه برخورداری از روح الهی و عقل که موهبتی الهی است و  امانتی است که تنها خاص انسان است موجودی صاحب کرامت است و این کرامت عطیه‌ای الهی است که برای همه انسانهای جهان اعم از سیاه و سفید، سرخ پوست و زرد پوست، آفریقایی و اروپایی، هندی و آسیایی، عرب و عجم بطور مساوی مفروض و مسلّم است و آنچه که انسانها بواسطه راهنمایی انبیاء و عقل تحصیل می‌کنند فضایل ایمانی و مکارم انسانی و اخلاقی  است، و تنها این فضایل و مکارم است که می‌تواند موجب برتری افراد و گروهها و جامعه‌ها بر یکدیگر شود نتیجه منطقی این گزاره این است که هر گونه برتری طلبی بر پایه ملیت، نژاد، رنگ پوست، مال و ثروت و موقعیت‌های اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، قومی و مانند آنها ممنوع و منافی با کرامت ذاتی نوع بشر است. چنان که خدای آدمیان فرمود:

«ای انسان‌ها همه شما مردان  و زنان را از یک مرد و زن آفریدیم آنگاه شما را به صورت اقوام و نژادهای گوناگون قرار دادیم [اما بدانید اینها موجب امتیاز و برتری شما بر یکدیگر نمی‌شود بلکه] گرامی ترین و بزرگوار ترین شما در نزد خدا با تقوا ترین و پرهیزکارترین شماست» (حجرات، ۱۱۳)

حضرت امام خمینی نیز با توجه به این آیه می‌فرمایند: اسلام اینطور مرزهایی که (مرزهای نژادی) در سایر مسلکها هست ندارد اسلام باصراحت می‌گوید آنی که (آن کسی که) پیش خدا کرامت دارد، آدم متقی است (صحیفه، ج ۱۰، ص ۲۹۱).

نتیجه اینکه کرامت و شرافت آدمیان به نژاد، رنگ، ملیت و مانند اینها نیست بلکه به تقوای الهی و پرهیز از ظلم، ستم، تجاوز، حق کشی و تعدی و در مقابل متلبس شدن به ایمان‌، ایثار، عفو و گذشت  در حق همدینان و همنوعان است، تا جهانی ساخته شود. زیباتر از آنچه که هست جهانی امن مبتنی بر عدل و انصاف و ایثار و گذشت.

این سخنان گرانمایه و مانند آنها که در مقام تبیین کرامت انسان هستند و در قرآن و روایات فراوانند خمیر مایه های اصلی و مبانی فلسفی حقوق بشر به شمار می‌آیندیعنی در همه فلسفه ها و فرهنگ‌ها انسان از آن حیث که انسان است صاحب کرامت است و بواسطه این کرامت حقوق ویژه‌ای دارد اینجاست که می‌توان سخن آقای کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد را که گفته است:

«حقوق بشر با هیچ فرهنگی بیگانه نیست و بومی همه ملت‌هاست» (نک حقوق بشر در جهان امروز، ص ج) اجمالاً پذیرفت.

و آنچه در فصل اول «حقوق بشر در جهان امروز» که از سوی سازمان ملل متحد انتشار یافته، آمده است که اعلامیه جهانی حقوق بشر از دو جنبه اساسی اهمیت دارد یکی از جهت اینکه اعضای سازمان ملل متحد که در سال ۱۹۴۸م.  به نمایندگی از ۴۸ دولت آن زمان گرد هم آمدند نماینده سلسله‌ای از ایدئولوژی‌ها، نظامهای سیاسی و سوابق مذهبی و فرهنگی بودند و در صدد آن بودند که پیش نویس این اعلامیه بیانگر سنت‌های فرهنگی مختلف و ارزش‌های مشترک همه نظامهای حقوقی و سنت‌های مذهبی و فلسفی مهم جهان باشد و جهت دیگری که مهم‌تر است اینکه این اعلامیه قرار بود بیان مشترک آرمانهای عمومی یعنی آرزوهای همگانی برای جهانی عادلانه‌تر و منصفانه‌تر باشد.(همان‌ص ۵۰)

اجمالاً با مبانی جهان بینی اسلامی و دیگر ادیان توحیدی درباره انسان منطبق دانست کوتاه سخن اینکه کریم بودن انسان واقعیتی است همانند کریم بودن فرشتگان و قرآن چرا که همه اینها مظاهر کرامت خداوندند (جوادی ص ۱۶۲) اینک برای مقایسه کرامت انسان در اسلام و اعلامیه حقوق بشر لازم است مبانی کرامت انسان در اسلام و اعلامیه مذکور و لوازمی که بر کرامت انسان از جنبه حقوقی بار می‌شود مورد مقایسه قرار گیرد.


نام فایل : مقاله مقایسه کرامت انسان در اسلام و اعلامیه حقوق بشر
کد محصول : 2188
فرمت فایل : Word
تعداد صفحات : 20
4500 تومان – خرید


کلمات کلیدی :

شما مي توانيد از طريق فرم زير سوالات و نظرات خود را در مورد این محصول ثبت كنيد.